Ärendet belyser elevers kunskapsresultat i grund- och gymnasieskolan läsåret 2019/20 ur olika perspektiv. Jämförelse görs av Nackas, Stockholms läns och rikets genomsnittliga resultat. Jämförelser görs även över tid, mellan skolor och elevgrupper. För gymnasieskolan redovisas bland annat så kallade förädlingsvärden samt i vilken utsträckning som ungdomar är etablerade i arbetslivet eller studerar efter gymnasieskolan.
Generellt är de genomsnittliga kunskapsresultaten högre i Nacka än i länet och riket samt stabila över tid. I årskurs 9 är skillnaderna små mellan flickornas och pojkarnas resultat. Pojkarna har något högre resultat än flickorna i Nacka vad gäller såväl gymnasiebehörighet som andel som klarat alla ämnen, men inte i genomsnittligt meritvärde. I gymnasieskolan har kvinnorna högre resultat än männen, med undantag för genomströmningen på yrkesprogrammen, som är högre för män än för kvinnor.
I årskurs 9 finns tydliga resultatskillnader mellan elever utifrån föräldrarnas högsta utbildningsbakgrund. I gymnasieskolan finns också tydliga resultatskillnader, som kan ha påverkats av olikheter i antagningspoäng och programutbud. Resultatskillnader inom skolor är något som utbildningsenheten planerar ta upp i de resultatdialoger med rektorer som planeras till hösten.
Bilagor