Ulrika Haij, biträdande trafik- och fastighetsdirektör informerade nämnden om följande.
SKURUBRON
Projektet rullar på enligt tidplan, det är ett intensivt kommande år. Betong och markarbeten pågår kring samtliga bropelare. Förberedelser för stålarbetet och montage är igång …nu kan man skönja nya brons bredd och höjd!
Projektet genomförde en attitydundersökning i höstas, med ett positivt resultat.
Vecka 7 startar arbetet med att riva den sedan tidigare avstängda gång-och cykelbanan under bron vid trafikplats Skuru
SLUSSEN
Arbetet fortsätter enligt plan.
- • Södermalmstorg: Området är avspärrat sedan trafikomläggningen och Slussbrons öppnande. Alla ytskikt på torgplan har rivits bort.
- • Katarinavägen och Hornsgatan: Under v. 5 påbörjades rivningen av gamla polishuset med hjälp av grävare som tuggar ner betongen. Rivningen förväntas inte störa i någon större utsträckning. Rivningsarbetet förväntas vara klart i slutet av februari
- • Bussterminalen i Katarinaberget: Spränger nu område för bussarnas avgångsplatser. Nattarbeten.
TUNNELBANAN NACKA
Fortsatt arbete enligt plan.
- Sickla och Järla :
- Fortsatt bergborrning och sprängningar för arbetstunnlar
- Central Nacka :
- Arbetet utförs i ett stråk utmed Jarlabergsvägen och Skönviksvägen, och i ett stråk utmed Griffelvägen, Vikdalsvägen.
- Nya ledningsomläggningar planeras längs Skvaltans väg.
- Dessa arbeten genomförs från v.7 --v14 (1+1 körfält)
- Fyrbåksrondellen kommer att omformas och bli mer oval, för att klara att vara öppen för trafik under tiden för utbyggnaden.
- Skvaltan :
Iordningställande av arbetsområdet samt bygger arbetsväg från trafikplats Skvaltan.
ÅTERKOPPLING MOTION
Motion –Säkrare trafikmiljö för oskyddade trafikanter (MP).
Bakgrund: NTN gav Trafikenheten i uppdrag att inventera och på utvalda ställen testa att förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter genom att separera gång-och cykeltrafiken där det är möjligt.
Genomförande: Trafikenheten bestämde sig för att undersöka resterande sträckor av Värmdövägen, från Mensättravägen och österut till Langnövägen, där det finns ett kombinerad gång-och cykelstråk bakom busshållplatserna. Den 22 sep 2020 genomfördes en heldags inventering av sträckan. Trafikenheten tog även in statistik från Keolis/ Trafikförvaltningen avseende på-& avstigningar längs sträckan.
Resultat: Trafiksäkerheten är god då resenärer och oskyddade trafikanter har gott om plats på den kombinerade GC-vägen vid hållplatserna. Sikten är överlag god och trafikmiljön är i övrigt bra längs sträckan. Hållplatser som dokumenterades är: Insjön, Lillebo, Khilsgård, Eriksvik, Boo kyrka.
Inventeringen resulterade i flera mindre åtgärder, så som röjning av sly och växlighet, nya cykelställ vid två busshållplatser och en översyn av belysningspunkter vid två busshållplatser, förbättrad vägvisning samt en nedsänkning av dagvattenbrunn på GC-vägen.
Slutsatser: Efter utredning har enheten kommit fram till att det inte finns några större åtgärder som bör genomföras, så som ytterligare separering mellan gående & cyklister längs aktuell sträcka. De förbättringsåtgärder som identifierades pågår och vissa är genomförda. Idag är även hastigheten på delar av sträckan sänkt till 40km/h.
INFO OLYCKSSTATISTIK
- Olyckorna sker utspritt över hela kommunen, det finns inte någon direkt hotspot för olyckorna.
- Flest singel-olyckor har rapporterats in under i augusti, september och juni. Vilket sammanfaller med de månader då vi haft fler cykelpassager.
- Platser som vi fått synpunkter på är i samband med trafikpåverkande arbeten ex Vikdalsvägen/ Värmdövägen & vid Sickla Industiväg samt rondellen i Hedvigslund-Älta.
AVSLUTNINGSVIS
• Fredagen den 22 januari, infördes hastighetsåkningen av Värmdövägen från 50 km/h till 40 km/h.
•Infartsparkeringar centrala Nacka
- Norr om Värmdövägen, kommer att stängas i två etapper.
- Fjorton platser tas bort under februari och resterande i april/maj. Anledningen är att ytan först ska användas som etableringsområde.
- Informationsbrev har skickats ut.