Det är många faktorer som inverkar på kostnaderna för vinterväghållning. En del går att förutse och budgetera för som marknadsläge, index, tillkommande ytor och fasta kostnader. Andra faktorer som inte går att förutse och som förändras över tid är snömängder, temperaturväxlingar och klimatförändringar.
Vinterväghållningskostnaderna under de senaste tio åren har varierat stort och legat allt mellan 19 till 47 miljoner kronor per vintersäsong. Kostnadsnivån de tre senaste vintersäsongerna har legat på runt 40 Mkr, och den nivån står inte ut sett till den gångna tioårsperioden. Om kostnadsnivån de tre senaste säsongerna istället jämförs med kostnadsnivån enbart under de senaste sex åren, ligger kostnaden de senaste tre säsongerna cirka 20 Mkr högre per år jämfört med de tre föregående säsongerna. Skillnaden beror dels på skillnader som är kopplade till avtalen för vinterväghållningen, dels på skillnader i väderförutsättningarna.
2016 gjordes en ny upphandling av vinterväghållningen vilken resulterade i att de fasta priserna höjdes och att vinterväghållningen av parkvägarna successivt plockades över från parkavtalen. Detta, samt indexuppräkningen av avtalet, förklarar cirka 7-12 Mkr av skillnaden i kostnad mellan säsongen 2016/17, som var den sista säsongen på det gamla avtalet, och de efterföljande säsongerna, som var med det nya avtalet.
En jämförelse av väderstatistik visar att de tre vintrarna 2013/14 till 2015/16 var relativt snöfattiga varma vintrar. De tre senaste vintrarna har det varit avsevärt fler snöfall, mer snö och fler temperaturväxlingar vilket innebär mer åtgärder i form av plogning, utlastning, sandning och sandupptagning. Detta har ökat kostnaderna med cirka 11 Mkr. En viss del av denna kostnadsökning kan även hänföras till övertagande av nya ytor från stadsbyggnadsprocessen.
Den genomförda analysen visar sammantaget att:
kostnadsnivån de tre senaste säsongerna inte står ut sett ur ett tioårsperspektiv
att tre milda säsonger har följts av tre säsonger med svårare väderförhållanden
att nästan hälften av skillnaden mellan de tre senaste säsongerna och de tre föregående kan förklaras av pris- och indexhöjningar i ett nytt avtal och att vinterväghållningen för parkvägar flyttats från parkavtalen till vinterväghållningsavtalen
Arbetssätt och ambitionsnivå har i stort varit oförändrad sedan 2010 och har därmed inte gett upphov till någon kostnadsökning.