Planområdet är beläget i kommundelen Boo, strax öster om Orminge trafikplats och söder om Värmdöleden. Fastigheterna angränsar i norr till den kommunalt ägda Prästkragens väg, i öster och väster till privatägda fastigheter med verksamhetslokaler, samt i söder till ett småhusområde. Syftet med planändringen är att möjliggöra en utökning av den invändiga verksamhetsytan för fastigheterna Lännersta 55:4 och Lännersta 55:2, genom att ändra bestämmelsen som reglerar största tillåtna bruttoarea. Planändringen syftar även till att gälla de angränsande fastigheterna Lännersta 55:3 och Lännersta 11:19 som omfattas av samma bestämmelse i gällande detaljplan. Planändringen innebär att bestämmelsen som reglerar högsta tillåtna exploateringsgrad per fastighetsarea ändras från 0,5 till 1,0, vilket möjliggör en utökad (invändig) verksamhetsyta för de fastigheter som omfattas av planändringen.
Exploateringsökningen möjliggörs inom ramen för befintlig byggrätt för byggnadsvolym, och påverkar därmed inte fastigheternas högsta tillåtna byggnadsarea, det vill säga byggnadens fotavtryck, eller byggnadshöjd. Natur- och trafiknämnden ställer sig positiv till detaljplanens intentioner men anger ett antal synpunkter kopplade till ökad trafik och behov av fler parkeringsplatser.
Natur- och trafiknämndens lämnar följande samrådsyttrande
Natur- och trafiknämnden ställer sig positiv till detaljplanens intention om att möjliggöra en ombyggnad av Tattby station till en dubbelspårsanläggning samt att säkerställa befintlig parkering och befintliga naturvärden. Nämndens kommentarer i remissvaret är få till antalet och anges nedan.
Natur och park
Natur- och trafiknämnden anser att det är positivt att de delar av planområdet som hyser påtagliga naturvärden, enligt naturvärdesinventeringen som tagits fram i samband med planen, planläggs som natur och park.
Cykelparkering
Natur- och trafiknämnden förordar starkt att cykelparkeringsplatser under tak ska anordnas vid stationen.
Gångbana
Efter avstängningen av befintlig plankorsning över Saltsjöbanan anser nämnden att en utbyggnad av en gångbana mellan parkeringen och gång- och cykelvägen bör övervägas, i mål och mening att skapa en genare väg för de som hämtar och lämnar barn - framförallt till förskolan som ligger på den södra sidan av spårområdet.
Gångtunnel
Den fria höjden för gångtunneln efter förlängningen ska fortsatt vara lika hög som idag. Detta ska beaktas i det fortsatta arbetet och nämnas i planbeskrivningen.
Parkering
Ur driftsynpunkt anser Natur- och trafiknämnden att det skulle vara en tydligare ansvarsfördelning av ansvaret för skötseln om hela parkeringen får planbestämmelsen allmän plats avsedd för parkering och därmed inte kvartersmark på någon yta.