Kommunfullmäktige beslutade den 12 april 2021 (§ 182) att anta ett reviderat reglemente för kundval. Som ett led i implementering och tillämpning av reglementet beslutade arbets- och företagsnämnden den 27 oktober 2021 att anta reviderade specifika auktorisationsvillkor, för nämndens två kundval arbetsmarknadsinsatser och kommunal vuxenutbildning. Arbets- och företagsnämnden har, liksom övriga nämnder med kundval, ålagts att för de aktuella kundvalen besluta om en modell för uppföljning av anordnare utifrån de generella och specifika auktorisationsvillkoren. Det åligger även arbets- och företagsnämnden att årligen rapportera sin modell för uppföljning till kommunstyrelsen.
Verksamheter med kundval i Nacka styrs av nationell lagstiftning, Nacka kommuns styrande dokument, nämndens reglemente samt reglementet för kundval och specifika auktorisationsvillkor för respektive kundval.
Nämndens uppföljning ska visa om verksamheten utvecklas i den riktning som målen anger samt ge nämnden fördjupade kunskaper om hur verksamheten fungerar.
Arbets- och företagsnämndens modell för uppföljning av kundval arbetsmarknadsinsatser och kommunal vuxenutbildning syftar till att säkerställa en god kvalitet på tjänsten, säkerställa en enhetlig bedömning vid auktorisation och val av sanktioner, samt att verka för en enhetlig, transparent och förutsägbar uppföljning. Nämndens kundval följs upp såväl kontinuerligt under året som årligen i arbets- och företagsnämndens kvalitetsuppföljning. För att säkerställa kvalitet i de aktuella kundvalen innefattar kvalitetsuppföljningen sammanställning av information och analys av följande delar:
Kundnöjdhet – via en årlig kundenkät
Insatsernas resultat och effekt – via verksamheternas statistik
Auktoriserade anordnares verksamheter och deras efterlevnad av auktorisationsvillkoren – utifrån kvalitetsredovisning och verksamhetsbesök
Internt kvalitetsarbete – utifrån systematiskt kvalitetsarbete, kontinuerlig utveckling och ständiga förbättringar
Måluppfyllelse av nämndens beslutade mål – utifrån indikatorer och samverkan
Den systematiska kvalitetsuppföljningen av att anordnare auktoriserade inom nämndens kundval efterlever auktorisationsvillkoren sker i enlighet med följande process:
Planering av tema för årlig kvalitetsuppföljning
Uppdatering av kvalitetsledningssystem
Planering och upplägg för verksamhetsbesök
Granskning av anordnares kvalitetsrapport
Samordna och leda verksamhetsbesök
Sammanställning av rapport och förankring
Redovisning och beslut i nämnd
Analys och utveckling
Kvalitetsuppföljningen av kundval arbetsmarknadsinsatser och kommunal vuxenutbildning utvecklas kontinuerligt. Utveckling av kvalitetsuppföljningen sker i olika utsträckning med olika fokus beroende på aktuella frågeställningar.
Bilagor