Äldrenämnden beslutade om att införa det reviderade reglementet för kundval i juni 2021. Äldrenämnden föreslås nu fatta beslut om att implementera reglementet genom att anta specifika auktorisationsvillkor och besluta om vilka sanktioner som ska användas vid brister hos anordnare.
Ändringarna i de specifika villkoren är till stor del förtydliganden av gällande villkor som anordnarna idag uppfyller.
Större ändringar i de specifika villkoren:
- Från och med den 1 oktober 2022 ska sjuksköterska ska finnas på plats dagtid under veckans alla dagar. Övrig tid ska sjuksköterska finnas tillgänglig med inställelsetid på 30 minuter.
- Undantaget från att viss personal, av de 90 procenten som ska vara undersköterskor, inte behöver ha relevant utbildning tas bort.
- Alla anordnare måste ha kundråd.
- Krav på att använda auktoriserad tolk vid upprättande och uppföljning av genomförandeplan.
- Alla kunder ska ha en utsedd fast omsorgskontakt (kontaktperson).
Kundvalet kommer att använda alla fyra möjliga sanktioner, nämligen åtgärdsplan, varning, vite och avauktorisation. Val av sanktion kommer att väljas utifrån allvaret i bristen, om det rör brist i en eller flera villkor samt om det rör enstaka eller upprepade brister.
Äldrenämnden kommer att utveckla uppföljningen i samspel med övriga nämnder i kommunen som har kundval. Varje kundval kommer årligen att redovisa en uppföljningsplan till kommunstyrelsen.
Bilagor