Sammanträde kl 18:00, läs separat information om distansdeltagande.
Gruppmöte innan sammanträde kl 17:00.
Politisk beredning onsdagen den 9 juni kl 8:30
För maj månad visar äldrenämnden ett underskott om 13,1 miljoner kronor. Underskottet beror på besked om att pandemirelaterade kostnader inte kommer ersättas med riktade statsbidrag som 2020. Prognosen är i övrigt oförändrad sen T1:an där överskottet på dagverksamhet och turbundna resor balanseras mot underskottet på särskilt boende och korttidsboende. Äldreenheten ser en risk med den ökade volymen på särskilt boende.
Bilagor
Uppdrag att fatta beslut på delegation samlas i en delegationsordning. Äldrenämndens delegationsordning är i behov av en revidering utifrån den nya lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och dataskyddsförordningen, olikheter vad gäller överklagan, yttranden samt överflyttning av ärende i jämförelse med socialnämndens delegationsordning samt att vissa befintliga delegationsbestämmelser påverkas då tjänsten gruppledare upphör på äldreenheten. Äldreenheten ger därför förslag på ändringar i äldrenämndens delegationsordning.
Region Stockholm har hälso- och sjukvårdsansvaret för personer som bor i ordinärt boende. Om en person har insatser från regionens hemsjukvård och samtidigt har hemtjänst kan hemtjänstens personal genom delegering utföra vissa av hemsjukvårdens insatser. För det uppdraget utgår endast ersättning i samband med delegeringstillfället och inte per utförd insats. Delegerade hälso- och sjukvårdsuppgifter till hemtjänstpersonal kan utgöra en patientsäkerhetsrisk. Kunden har rätt att möta hälso- och sjukvårdspersonal som har adekvat utbildning och fokus på kundens hälsa. De flesta av länets kommuner och stadsdelar har valt att avstå från att ta emot delegeringar och har låtit alla hälso- och sjukvårdsuppgifter gå tillbaka till regionen. Äldreenheten föreslår att anordnare inom kundvalet hemtjänst, ledsagning och avlösning i Nacka kommun upphör att utföra de delegerade arbetsuppgifter som utförs på uppdrag av regionen.
Enligt politikerinitiativets förslag ska äldreenheten utreda konsekvenserna av den höjda hemtjänsttaxan. Enheten presenterade muntligen svaret på frågeställningarna för äldrenämnden den 31 mars. Alla som betalar en avgift har möjlighet att inkomstpröva avgiften. Det innebär att om en kund inte har råd så betalar de en lägre avgift eller ingen avgift alls. Äldreenhetens bedömning är att frågeställningarna i politikerinitiativet redan är besvarade.
Förslaget i politikerinitiativet är att ge äldreenheten i uppdrag att undersöka möjligheten att starta ett projekt över generationsgränserna i Nacka mellan för- och grundskolor och äldreboenden, för att minska den ofrivilliga ensamheten hos äldre. Äldreenheten är positiv till initiativ som främjar kontakt mellan generationer vilket kan bidra till ett hälsosamt åldrande i linje med äldrenämndens strategi hälsosamt åldrande- Nacka en äldrevänlig kommun. Enligt Nacka kommuns reglemente för kundval ansvarar anordnarna för utformningen av sina verksamheter i enlighet med de generella och specifika auktorisationsvillkoren. Äldrenämnden avslår förslaget i politikerinitiativet utifrån att det redan pågår ett arbete i linje med förslaget, exempelvis mellan Nacka Seniorcenter Talliden och Tallidens förskola.
I politikerinitiativet föreslås att äldreenheten ska ges i uppdrag att genomföra ett projekt som syftar till att införa vårdhundar på särskilda boenden för äldre. Enligt Nacka kommuns reglemente för kundval ansvarar anordnarna för utformningen av sina verksamheter i enlighet med de generella och specifika auktorisationsvillkoren. Det är därför anordnarens ansvar att bedöma om det är möjligt att använda vårdhundar i verksamheten. Bedömningen ska göras utifrån kundernas individuella behov samt utifrån de riskanalyser som verksamheterna genomför. Äldreenheten är positiv till att flera särskilda boenden för äldre redan idag möjliggör användning av vårdhundar i sina verksamheter. Användning av vårdhundar bör även i fortsättningsvis utgå från individernas behov och med hänsyn till verksamhetens möjligheter att garantera säkerhet för kunder, medarbetare, besökare samt vårdhundar.
I dataskyddsombudets uppdrag ligger att rapportera till den personuppgiftsansvariga, i detta fall äldrenämnden. Årsrapporten sammanfattar de aktiviteter som genomförts under året och följer upp kommunens 12 prioriterade fokusområden inom dataskydd. Uppföljningen visar att nämnden i stort har anpassat sig till dataskyddsförordningen inom samtliga områden.
Äldrenämnden har vid två tillfällen utfärdat påföljden varning i förhållande till äldreboendet Gammeluddshemmet AB. De brister som har förekommit och som fortfarande kvarstår inom flera områdena är främst kopplat till att ledningen och verksamhetsansvarig saknar tillräckliga kunskaper för att följa inom området gällande lagar, förordningar och föreskrifter som gäller för verksamhet som omfattas av kundvalssystemet. Flera aktiviteter i åtgärdsplanen har genomförts, men inte i den omfattning eller med den intensitet som krävs för att verksamheten ska uppnå god kvalitet. Bristerna i verksamheten är fortsatt allvarliga och omfattande. Äldreenheten föreslår att äldrenämnden avauktoriserar Gammeluddshemmet AB eftersom bristerna har förekommit under lång tid samt att de kvarstår.
Kommunfullmäktige beslutade den 12 april i år att anta ett reviderat reglemente för kundval som börjar gälla från och med den 1 augusti. Revideringarna består i huvudsak i utökade sanktionsmöjligheter vid brister hos anordnare samt formaliaändringar. Som en del i implementeringsarbetet föreslås nu äldrenämnden besluta att ersätta de nuvarande generella auktorisationsvillkoren för kundval inom äldrenämndens ansvarsområden med de generella auktorisationsvillkoren 1-27 såsom de angivits i avsnitt 2 i reviderat reglemente. Ändringen gäller från och med den 1 augusti i år. Äldrenämnden föreslås även besluta att ge social- och äldredirektören i uppdrag att senast den 31 oktober 2021 återkomma med en redovisning och förslag för tillkommande ändringar av de specifika auktorisationsvillkoren. Redovisningen väntar främst bestå i hur och om utökade sanktionsmöjligheter ska användas vid brister hos anordnaren men även andra eventuellt tillkommande områden som föranleder ändring med anledning av det nya reglementet.